۱۴۰۱ آبان ۱۹, پنجشنبه

زاهدان، برآمدن قهرمانی دیگر و همبستگی خلق ایران

 
زاهدان، برآمدن قهرمانی دیگر و همبستگی خلق ایران
 
روز چهارشنبه 18 آبان روز چله ی جانباخته گان جمعه ی خونین زاهدان و روز بزرگداشت آنان بود. خامنه ای جنایتکار و نیروهای پلید انتظامی و سپاه در جمعه خونین، توده های ساده و زحمتکش بلوچ را که به تجاوز به یک دختر بلوچ معترض بودند به گلوله بستند و بیش از 90 نفر از آنها را کشتند.
در روز یادبود این جانباخته گان، توده های زاهدان و سیستان و بلوچستان یک پارچه و با گردهمایی ها و راهپیمایی ها و اعتصاب ها دست به مبارزه با حکام جانی و متحجر زدند و یاد آنها را گرامی داشتند.
خلق ایران نیز در یک همبستگی با توده های رنج کشیده و ستمدیده ی بلوچ این روز را در سراسر کشور به مبارزه با حکومت متحجر اسلامی تبدیل کرد و شعار «سنندج، زاهدان، چشم و چراغ ایران» را سرداد.  
در این همبستگی توده ای بین خلق های ایران، کردستان جای ویژه ای داشت. در بسیاری از شهرهای این استان کسبه دکان های خود را بستند و توده ها در خیابان ها به بیان همبستگی خود با خلق بلوچ پرداختند.
آنچه به این روز ویژگی بخشید، برآمد یک قهرمان از میان توده ها بود. این قهرمان، جوان بیست هفت ساله ای به نام خدانور لجه ای است که به وسیله ی جانیان حکومتی در راهپیمایی 9 مهر 1401مردم بلوچ به رگبار بسته شد و در 10 مهرماه در بیمارستان جان خود را از دست داد.
این جوان پیش از این در تیرماه 1401 بازداشت شده بود و نیروهای انتظامی وی را یک شب از ساعت دو تا پنج صبح به میله ی پرچم بسته بودند. تصویری که از این صحنه ی دردناک موجود است نفرت و کینه خلق را علیه حکام بیشتر برانگیخت و خدانور را بیشتر در دل خلق جای داد.
اما این تنها خدانور نبود که به پرچم بسته شده بود، این خلق سیستان و بلوچستان اند که به میله بسته شده اند و این تنها مردم سیستان و بلوچستان نیستند که به میله بسته شده اند بلکه این تمامی خلق ایران است که به میله بسته شده است.
خدانور لجه ای را جوانان پیرامون اش ارج می نهادند و دوست داشتند. انتشار ویدیوی رقص بلوچی شادمانه و زیبای وی برای جوانان، وی را نه تنها در میان مردمی که از میان شان برخاسته بود بلکه بیش از پیش در نزد خلق ایران محبوب کرد.  
اکنون دیگر خدانور لجه ای تنها مبارز و قهرمان خلق بلوچ نیست. سهرابی دیگر است او برای تمامی خلق ایران. اکنون او یکی از قهرمانان جوان مبارزات  سیستان و بلوچستان و انقلاب ایران است.
و این شعاری است که اکنون توده ها و جوانان در یاد این جوان مبارز سر می دهند:
 
«کشته شده خدانور، به دست چندتا مزدور!»
 
خامنه ای و پاسداران اش فکر می کردند که با کشتار خلق بلوچ در زاهدان و سپس در خاش نه تنها توده های بلوچ را خاموش می کنند بلکه با چنین جنایتی، توده های سراسر ایران را هم به سکوت و تمکین به ستم می کشانند. اما وضع کاملا برعکس تصور آنان شد. این کشتارها نه تنها توده های بلوچ را به خاموشی نکشانید بلکه کینه و نفرت و خشم شان را علیه خامنه ای و پاسداران اش بیشتر کرد و نه تنها خلق ایران را به سکوت نکشانید بلکه آنها به همبستگی و همراهی بیشتر با توده های بلوچ کشانده و مبارزات آنها را با مردم ستمدیده ی بلوچ متحدتر کرد. افزون بر این، گرامیداشت جانباخته گان در این روز با خود یاد خدانور لجه ای را آورد و او را تجلی این مرحله از مبارزات و نه تنها  دلاوری جان برکفی از توده های بلوچ که قهرمان خلق ایران کرد. قهرمانی که راه اش به وسیله ی جوانان مبارز در سراسر ایران ادامه خواهد یافت.
 
زنده باد مبارزات خلق بلوچ
پردوام باد همبستگی خلق های ایران
مرگ بر خامنه ای
مرگ بر جمهوری اسلامی
برقرار باد جمهوری دموکراتیک خلق به رهبری طبقه ی کارگر
 
 گروه مائوئیستی راه سرخ
ایران
19 آبان 1401    
  

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر