۱۴۰۲ مرداد ۲۷, جمعه

نکاتی در مورد خودمان و ایرادات و...

 
نکاتی در مورد خودمان و ایرادات و اشتباهات و شیوه ی کار و ...
 
هشت سال اخیر
بر مبنای ارزیابی کلی از خط سیاسی که در هشت سال اخیر در پیش گرفته ایم و مواضعی که طی این مدت در زمینه های گوناگون اتخاذ کرده ایم بر این باوریم که جهت عمده ی خط سیاسی و مواضع ما در زمینه های گوناگون و نظراتی که در مورد اعم مسائل جاری در مبارزه ی طبقاتی داشته ایم و مبارزات ایدئولوژیکی که انجام داده ایم درست بوده است.
ایراداتی نیز وجود داشته که یا شرح ناکامل مطلب موجب آن شده است و یا از کمبود دانش ما برخاسته است. برخی از موارد این چنینی در بازبینی و تجدیدنظر و ویراست های کتاب ها و جزوه ها و یا مقالات پیشین اصلاح شده اند. مواردی نیز ناشی از کمبود اطلاعات کافی در برخی از کتاب ها و یا مقالات وجود دارد که هنوز نتوانسته ایم آنها را بازبینی و اصلاح کنیم و تلاش می کنیم اگر نرسیدیم که کل مقاله یا کتاب را مورد بازبینی و ویراست تازه قرار دهیم حداقل آن موارد را که از نظر خودمان زیاد نیست اصلاح کنیم.
در کل بر این باوریم که اشتباهات خواه اشتباهاتی که از کمبود دانش و یا اطلاعات ما برخاسته و یا نظرات و پیش بینی ها نادرست، جهت غیرعمده ی خط سیاسی و اشکالاتی است که ما داشته ایم.
ده ماه اخیر
در مورد 10 ماه اخیر(این نوشته در اواخر تیرماه 1402 آماده شده است) که مبارزات شدت گرفت و هر روز مساله ای ایجاد شد ما تلاش کردیم پا به پای رویدادها و مسائل گوناگونی که پیش آورده اند حرکت کنیم و تا آنجا که ممکن است مهم ترین آنها را و از جوانب گوناگون بررسی کنیم و تلاش کنیم مواضع درستی اتخاذ کنیم. در مجموع بر آنیم که جهت عمده ی نظرات ما و مواضع اتخاذ شده ی درست بوده است.
با این همه فکر می کنیم گاه به برخی جوانب مبارزه ی جاری پر بها داده ایم و بیش از حد لزوم به آن پرداخته ایم و گاه برعکس به بخشی از مبارزه کم بها داده ایم و نتوانسته ایم که آن گونه که شاید و باید جایگاه در خور را به آن بدهیم. گاه پیش رفته و گاه عقب مانده ایم. در این خصوص به ویژه مایلیم به این نکته اشاره کنیم که با تمام وجود خواهان آن بودیم که به تک تک رویدادها بپردازیم و مبارزه ی تک تک جانباخته گان و آسیب دیده گان و خانواده های آنها - و نه صرفا با آوردن نام شان- یاد کنیم اما به دلیل سرعت رویدادها و کمیت زیاد آنها تحقق این امر از توان ما خارج بوده است.  
در میان این دو اشتباه بالا، جهت عمده در این زمینه بیشتر پربها دادن بوده است تا کم بها دادن و یا عقب ماندن از سیر حرکت از جهت تلاش در جهت تبیین همه جانبه ی رویدادها تا آنجا که ممکن بوده و همچنین تشخیص نیازها.
در مجموع فکر می کنیم که اشتباهات ریز و درشتی داشته ایم. تلاش ما این بوده که تا حد ممکن این اشتباهات کمتر و کمتر شود. 
بیشتر برآن بوده ایم که صدایی باشیم و ضمن مبارزه با جمهوری اسلامی و تلاش در جهت زمینه سازی  برای ایحاد حزب کمونیست مائوئیستی ایران نگذاریم که مارکسیسم- لنینیسم - مائوئیسم به وسیله ی اپورتونیست ها و رویزیونیست ها و ترتسکیست ها در جنبش ایران به خاک سپرده شود.
 واژه ها و عبارات و شکل بیان در کتاب ها و مقالات
این روشن است که هرچه بیشتر روی نوشته ای کار شود خواه از جهت پروراندن موضوع و تلاش در تحلیل جوانب گوناگون آن و خواه از نظر جمله بندی و شیوه و شکل بیان بهتر می شود. اما به دلیل سرعت رویدادها و حجم زیاد مسائل و نیروی ناچیز ما، باید تا حدودی و به درجات معینی که و تا آنجا که آسیبی به اساس مساله - به ویژه تا آنجا که نیاز باشد موضوع از جوانب بیشتری بررسی شود - نزند کیفیت نگارش فدای کمیت نگارش می شد. یعنی تلاش می کردیم که تا آنجا که می توانیم مسائل گوناگون را با جمله بندی ها و متن هایی متوسط پوشش دهیم به جای آن که چند مساله را با متن هایی که روی آنها کار بیشتری انجام شود پیش ببریم.
از این رو جدا از آنچه در بالا آمد برخی مواقع  واژه ها و عبارات به کار رفته و یا شکل بیان، به دلیل ضعف خودمان در استفاده از واژه ها و زبان و لحن و یا به دلیل امکانات زبان به کار گرفته شده ، ممکن است منجر به برداشتی متفاوت و یا متضاد با نیت و یا احساس ما و یا نویسنده شده باشد. جدا از این که مواردی این چنینی را تا آنجا که توانسته ایم در ویراست های تازه از مطالب گذشته و مرور پی درپی مطالب گذاشته شده در سایت برطرف کرده ایم، بر آنیم که اگر در مواردی این چنین بوده باشد به این دلیل که دیدگاه ها در خصوص مسائل گوناگون تنها یک بار و در یک مقاله نیامده و در دیگر مقالات و نوشته ها نیز وجود داشته و یا تکرار شده است امکان برداشتی خلاف منظور ما از کل مطالب و یا نیات ما به کمترین درجه وجود داشته است.
با این همه اگر چنین مواردی وجود داشته باشد که به احتمال وجود خواهد داشت و همچنین ایرادات و اشتباهات ما که ممکن است خودمان متوجه آنها نشده باشیم توقع ما از دوستان این است که حتما با نوشتن یادداشت و یا نامه به ما برایمان توضیح دهند تا اصلاح کنیم.
عنوان مقالات
مساله دیگر در مورد نام مقالات و اطلاعیه ها بوده است که باز هم ممکن است با توجه به سرعت رویدادها نتوانسته باشیم همه ی نام ها را مناسب انتخاب کنیم. یعنی متن آن گونه که لازم است با نام به اندازه ی کافی هماهنگ نبوده است. در این مورد نیز اساس کار ما بر موضوع مقاله بوده است تا نام آن. هرچند تلاش کرده ایم تا آنجا که ممکن بوده نام هایی مناسب متن و موضوع مورد بحث انتخاب کنیم.  
نثر به کار رفته در مقالات و ویراست آن
 تلاش کرده ایم که متن ها را با توجه به شیوه های نگارش تازه و مسلط بر کتاب هایی که منتشر می شود بنویسیم و در این زمینه گرایش ما بیشتر به پیشنهادات شاملو برای نوع نگارش بوده است. گرچه می توانیم بگوییم که در این مورد نه به طور کامل بل تا حدودی به پیشنهادهای وی وفادار بوده ایم.
در مورد ویراستاری نوشته ها تلاش کرده ایم بر طبق رویه ی سی سال اخیر نشر کتاب لغاتی را که کمتر در محاوره ی عادی به کار می رود و یا مهجور شده اند حذف کنیم و به جای آنها واژه های ساده تر را قرار دهیم. مثلا به جای «بدیهی است» و «پر واضح است» یا «مسلم است» و کلماتی از این گونه از عبارت«روشن است» استفاده کنیم. وجه منفی آن این است که در برخی موارد تکرار یک واژه یا عبارت زیاد شود و وجه مثبت آن این که روان تر خوانده شود. ترجیح ما این بوده که مطالب تا آنجا که ممکن است روان خوانده شود. 
مرور مطالب گذاشته شده در وبلاگ
 پس از آن که مطالبی در وبلاگ گذاشته می شود باز هم آنها را مرور می کنیم. برخی اوقات تغییراتی جزیی خواه از جهت اشتباهات علامت گذاری و یا دستوری و یا چنانکه در بالا گفتیم اشکالاتی در نظر و یا شیوه بیان مطلب، در نوشته ها به وجود می آوریم. اگر در جایی این بازبینی ها و تصحیحات زیاد شده و یا اثری بر مضمون گذارد حتما در بالای نوشته ها قید خواهیم کرد.
مطالب جریان های دیگر در وبلاگ
مطالبی که از دیگر جریان های داخلی و خارجی در وبلاگ گذاشته می شود بسته به اهمیت شان بین 3 روز تا یک ماه - و در مورد برخی حتی بیشتر-  در وبلاگ می ماند. این مطالب یا به دلیل اهمیت شان در مبارزه ی طبقاتی جاری در سایت قرار داده می شوند؛ مانند منشور دوازده ماده ای. و یا جهت خبر رسانی و پشتیبانی؛ مانند اطلاعیه های سندیکاهای و شوراهای کارگری و یا تشکل های فرهنگیان و گروه هایی دانشجویی و مبارزین بیرون و یا درون زندان... برخی نیز به دلیل این که برخی از تشکل ها آنها را منتشر کرده اند گذاشته می شوند؛ مانند برخی سالروزهای تولد و درگذشت یک هنرمند و یا مبارز. و بالاخره برخی را نیز به این دلیل که می خواهیم آن را نقد کنیم و بنابراین نیاز است که اگر زیاد باشد و در متن نقد نتوان تمامی آن را آورد خواننده امکان دسترسی به متن اصلی را داشته باشد.
در تداوم این امر بر آنیم که در آینده به شکل محدودی مقالات و یا در صورتی که زیاد بود خلاصه ای از یک مقاله را از نویسندگان دیگر در وبلاگ قرار دهیم. این مقالات می تواند مندرج در کتاب ها(مثلا یک مقاله و یا پاره ای از یک کتاب) و یا در سایت ها و در مورد موضوعات گوناگون به ویژه تاریخی( مثلا در مورد مبارزان و یا رویدادهای مهم) باشد. انتخاب بر این مبنا خواهد بود که حداقل با نظرات اصلی مقاله موافق باشیم. ملاک ما نظرات ارائه شده در مقاله ی انتخاب شده است و نه وضع نظرات سیاسی کنونی نویسنده ی مقاله. در مورد برخی از مقالات ممکن است که در زیر آن نظرات خود را درج کنیم. آنچه در بالا در مورد زمان ماندگاری اعلامیه ها گفتیم در مورد این گونه مقالات نیز صدق خواهد کرد.  
 یک صدا و گسترش آن
 دربالا اشاره کردیم که انگیزه ی نخست ما این بود که صدایی باشیم. این امر اهمیت بیشتری کسب  می کرد هنگامی که جریان باقی مانده از اتحادیه ی کمونیست های ایران که در بیرون از کشور گرد آمده بود و نام حزب کمونیست ایران( م ل م) را برخود گذاشته بود، تمامی مبانی و اصول اساسی مارکسیسم- لنینیسم- مائوئیسم را کنار گذاشت و به رویزیونیسم منحط آواکیانیستی گروید. در این جا ما نیز مسئولیت خود دانستیم که صدای این جهان بینی و خط را حفظ کنیم و آن را در مبارزه با جریان آواکیانیست و دیگر جریان های رویزیونیست و ترتسکیست رشد دهیم.
در مجموع فکر می کنیم که تاثیرات مثبتی داشته ایم و توانسته ایم این صدا را حفظ کنیم و گسترش دهیم. در مورد حفظ و گسترش این صدا همان بس که بیشتر این جریان های سیاسی اپورتونیست، رویزیونیست و ترتسکیست به مرور متوجه شدند که وضع آن گونه نیست که آنها تصور می کردند و جریان خاک سپاری مارکسیسم- لنینیسم و مائوئیسم و فاتحه خوانی برای آن به مشکل برخورد کرده است. این است که مجبور شدند از  مائوئیسم و مائوئیست ها در نوشته ها و گفتگوهای خود حرف بزنند و علیه آن به تقابل برخیزند.
مبارزات ایدئولوژیک با جریان های شبه چپ
در مورد مبارزات نظری و ایدئولوژیک که با دیگر جریان ها داشته ایم گمان می کنیم که راه را درست رفته ایم. در این خصوص ما پیرو مارکس، انگلس، لنین، استالین و مائو بوده به هیچ پند و اندرز و پیشنهادی دائر بر این که چنین مبارزه ای را خواه درون طبقه ی کارگر و خواه درون  خلق کنار بگذاریم توجه نخواهیم کرد و مبارزه ی نظری خود را بر سر مارکسیسم - لنینیسم- مائوئیسم و تلفیق آن با شرایط ایران با تمامی جریان خرده بورژوازی به ویژه لایه های میانی و مرفه آن که خود را«سوسیالیست» و هوادار طبقه ی کارگر و نماینده ی این طبقه می نامند اما عموما دمکرات و یا نیمه دموکرات هستند ادامه خواهیم داد. به بیان کلی ممکن است که در این مبارزه شدت و ضعف و تندی و کُندی پدید آید اما قطع شدنی نیست.
 امر مبارزه نمی تواند و نباید مانع شود که در جایی که لازم است و در صورتی که پیش آید ما از اتحاد نسبی در مبارزه ای مشخص با جریان هایی از« شبه چپ»که هویت ملی دارند و مزدور سلطنت طلبان و امپریالیست های غرب و یا امپریالیسم روسیه نیستند، خودداری کنیم. از آنجا که دشمن عمده ی حال حاضر طبقات خلقی ما جمهوری اسلامی است ما بر سر مبانی و اصول مارکسیسم و از این که در مبارزه با جمهوری اسلامی، این مبانی و اصول به چه شکلی به کار می آیند و باید به کار روند و در این مبارزه چه چیز درست و چه چیز نادرست است و چه نوع حکومتی می تواند آمال طبقه ی کارگر و خلق ما را برآورده سازد مبارزه می کنیم و در ضمن مبارزه ی این جریان ها را با نظام مرتجع حاکم و امپریالیست ها بررسی کرده و از هر گونه لیبرالیسم و سستی و یا اهمال در آن و یا مبارزه با رادیکالیسم در مبارزات طبقه ی کارگر و خلق از جمله مخالفت با راه قهر و مبارزات قهرآمیز و برقراری دیکتاتوری دموکراتیک خلق مبارزه می کنیم.
به این ترتیب نه مبارزه با جریان های خرده بورژوازی دموکرات و نیمه دموکرات و یا دنباله روان لیبرال ها مانع اتحادهای موقتی در مبارزه با جمهوری اسلامی خواهد شد و نه برعکس اتحادهای موقتی در مبارزه  به این معنا خواهد بود که از مبارزه با این جریان ها در مورد مبانی و اصول مارکسیسم خواه به گونه ای عام و خواه آنجا که در مورد مسائل جاری پای تجدید نظر در این مبانی و اصول مطرح است و یا صحبت از مضمون و اشکال مبارزه ی لیبرالی در مبارزه با جمهوری اسلامی است، خودداری شود.
گروه مائوئیستی راه سرخ
ایران
26 مرداد 1402

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر