۱۴۰۱ مرداد ۲۶, چهارشنبه

در محکوم کردن سوء قصد به سلمان رشدی

 

در محکوم کردن سوء قصد به سلمان رشدی

 
 روز جمعه 21 مردادماه در شهری نزدیک نیویورک سلمان رشدی نویسنده ی بریتانیایی هندی تبار مورد سوء قصد واقع شده و به شدت مجروح گردید. با توجه به هویت فرد ضارب که فردی با اعتقادات اسلامی است، ظاهر قضایا حکایت از آن دارد که وی به دلیل کتابی با نام «آیات شیطانی» که در نقد نظرات محمد پیغمبر مسلمانان نوشته است مورد سوء قصد قرار گرفته است.
هنوز روشن نیست که در پس پرده ی این واقعه چه نکاتی نهفته است و پرسش هایی همچون: چرا نویسنده ای که به مرگ تهدید شده و برای کشتن اش جایزه تعیین گشته است و دولت آمریکا مسئول حراست از جان وی است باید با گارد باز در مقابل افرادی ظاهر شود و سخنرانی کند؛ و چنانچه ورود برای همه اشخاص مجاز نبوده چگونه فردی توانسته چاقو با خود داخل ببرد و از آن بدتر بتواند به راحتی به وی حمله و با چاقو به شدت مجروح کند؟
 سلمان رشدی یک نویسنده است و کتابی که در نقد نظرات محمد نوشته بیان یک اندیشه است. در جهان، کتاب ها و مقالات بسیاری در نقد نظرات فلسفی و سیاسی گوناگون و نیز ادیان و مذاهب مختلف و از جمله ادیان یهود و مسیحیت نوشته می شود. هر کس و هر گروهی که نظر و باورهای خود را درست می داند و به آنها اعتقاد دارد نباید از نقد آن ها واهمه ای داشته باشد حتی اگر این نقد از سوی ارتجاعی ترین محافل نوشته شود و به مغرضانه ترین شکل و همراه با اهداف سیاسی باشد. برعکس، چنین فرد و گروهی نه تنها از این گونه انتقادات برنمی آشوبد بلکه با بررسی و نقد آنها و در صورت اثبات نادرستی آنها، می تواند اعتقاد خود را به نظر و باورهای خود محکم تر گرداند.
اما ظاهر آخوندها و علمای متحجر در ایران و نیز روحانیون متعصب کشورهای دیگر و همچنین پیروان آن ها تابع چنین امری نیستند. آنها مباحثه و مجادله را به نفع خود نمی بینند. آنها آنچه را محمد گفت«آسمانی و مقدس» می دانند و برای همین هر گونه بیان نقدی علیه آن ها را «کفر» و «ارتداد» به شمار  آورده و برای خود جایز می دانند که حکم به قتل فردی بدهند که تنها با اندیشه به نقد افکار و آراء آنها پرداخته است. در این چارچوب است فتوای خمینی به کشتن سلمان رشدی که تنها یک نویسنده است و نظری را بیان کرده که اگر هم مغرضانه بوده و پشت نگارش و تبلیغ آن دولت های امپریالیستی ایستاده باشند، می شد و می شود چنانچه فردی و گروهی با آن مخالف است پاسخ اندیشه را با اندیشه بدهد. از همین رو هم هست که این متحجران و متعصبان ریاکاری که اکنون حکومت را در دست دارند از این سوء قصد اظهار رضایت و خوشنودی می کنند.
حکم به قتل نویسنده ای که کتابی نوشته است و اندیشه ای را بیان کرده و سوء قصد به جان وی محکوم است و در این کوچک ترین تردیدی روا نیست.
 اما از سوی دیگر اینکه نویسنده ی که تابعیت بریتانیا را دارد و در کشوری امپریالیستی و در یک شرایط بین المللی ویژه دست به نگارش کتابی می زند که علیه دین اسلام است و نام تحریک آمیز«آیات شیطانی» بر آن می گذارد جای بسی تردیدها باقی می گذارد.
این مساله برای بسیاری روشن است که امپریالیست های غربی یا خود برخی از جریان های متعصب مذهبی و از جمله القاعده و طالبان را ساختند و یا آتش بیار معرکه ی رشد اصول گرایان متعصب در کشورهایی مانند ایران و افغانستان و عراق و مصر و برخی از کشورهای افریقایی بوده اند. اما هم آنها، خواه در کشورهای خود و خواه در کشورهایی که مسلمانان اکثریت جمعیت آنها را تشکیل می دهند برای کنترل توده ها و برای این که برتری خود را به آنها تحمیل کنند و آنها را در چنگال خود داشته باشند به دنبال تحقیر افکار و اندیشه های این توده ها بوده اند. بسیاری از مهاجرانی که در کشورهای امپریالیستی زندگی کرده اند و یا می کنند می دانند که در این کشورها نژاد پرستی آشکار و پنهان زیر نام های «سیاه»، «آسیایی»، «لاتینی» غوغا می کند! بسیاری می دانند در این کشورها در ظاهر احترام به ادیان دیگر می گذارند و از هر گونه پرس و جو در مورد دین و مذهب و بحث در مورد مسائل مذهبی در آموزشگاه های خود جلوگیری می کنند، اما از سوی دیگر و باز پنهان و آشکار تمامی ادیان دیگر به جز مسیحیت را تحقیر می کنند و برتری مذهبی خود را به رخ توده های مهاجر و نیز توده های پیرو ادیان دیگر در کشورهای زیر سلطه می کشانند.
بر این مبنا ما از یک طرف هر گونه مبارزه با اندیشه را از راهی جز اندیشه مجاز نمی دانیم و قویا «فتوی» دادن به قتل سلمان رشدی و سوء قصد به جان وی را محکوم می کنیم؛
اما از سوی دیگر ضروری می دانیم که علیه تمامی سیاست های فرهنگی دولت های امپریالیستی که در پی تحقیر نژادی، قومی، دینی و مذهبی ملت های زیر سلطه و تحمیل برتری غرب و در واقع دولت های امپریالیستی غرب خواه به توده های زحمتکش کشورهای زیرسلطه و خواه به توده های زحمتکش مهاجر در این کشورها و برای زیر نفوذ داشتن و کنترل و ستم به آنها و استثمارشان است، مبارزه کنیم.
گروه مائوئیستی راه سرخ
ایران
      26 مرداد 1401            
 

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر