۱۳۹۷ آبان ۶, یکشنبه

ماهی های سرخ از قفس خواهند پرید!


ماهی های سرخ از قفس خواهند پرید!

در سال های دهه هفتاد رمانی در آمریکا منتشر شد به نام پرواز بر فراز آشیانه فاخته نوشته کن کیسی که به فارسی نیز برگردانده شده است.(1)  داستان این رمان در بیمارستانی مخصوص بیماران روانی می گذرد. ریاست این بیمارستان با زنی است به نام راچد که تجلی قدرت شوم، خشک، سرد، یخ زده، جانی صفت و مستبد حاکم بر آمریکا است. وظیفه سیستم پلیسی این است که پیشروترین و فعال ترین افراد جامعه را که در عرصه های گوناگون علیه نظام امپریالیستی حاکم بر آمریکا مبارزه می کنند، دستگیر کرده و به این بیمارستان بیآورند تا با تزریق دارو و شوک های مدرن تبدیل به دیوانه کنند. هدف اصلی این است که این افراد مطیع نظام حاکم  شده و از هرگونه اراده و نیرویی برای مقاومت و مبارزه تهی شوند. وضع بر این روال است تا اینکه شخصی به نام مک مورفی که روحیاتی زنده (همچون کارگران؟) دارد و می توان وی را نماینده نیروهای زنده جامعه دانست(علیرغم برخی ویژگی ها) به آنجا می آید و با مقاومت و مبارزه خویش مقابل نظام حاکم بر بیمارستان روانی، شرایط را بر گردانده و روح مبارزه را در بیماران زنده می کند. مک مورفی در پایان به نوعی کشته می شود و نیمه سرخپوستی که خود را به کری و لالی زده است، با برداشتن سنگی بزرگ و زدن آن به حصارهای بیمارستان، آنها را می شکند و می گریزد. این رمان تبدیل به فیلمی به همین نام گردید که در ایران با نام دیوانه ای که از قفس پرید نمایش داده شد.
حال حکایت جمهوری ولایت فقیهی اسلامی است. اینها کشور ایران را به  یک بیمارستان روانی بزرگ برای همه طبقات مردم ایران تبدیل کرده اند. هر کس را که مخالف شان باشد به شیوه ها و اشکال مختلف یا می کشند و یا به «خودکشی» می کشانند و یا با محکوم کردن به زندان های دراز مدت، می پوسانند. بخشی را هم، تا حال که شده، با تبلیغ مذهب که آن نیز نقش همان داروها و مسکن ها را دارد، در حالت خلسه و بی ارادگی نگه داشته اند.
 اما گویا چنین اعمالی برای آنها کافی نبوده، و نتایج دلخواه به بار نیاورده، حال   دست به عملی کردن آشکار و جزیی تر و مو به موی داستان بالا کرده اند. آنها هاشم خواستار یکی از رهبران مبارز آموزگاران را به بیمارستانی روانی در مشهد انداخته و به وی دارو زده تا وی را به بیمار روانی تبدیل نمایند و آن گاه بگویند این شخص اصلا بیمار روانی بوده است که علیه ما مبارزه کرده است. این نسخه قرار است «تحقیر» آموزگاران(بنا به گفته یک آموزگار) و خط و نشان کشیدن برای آنها( و نه تنها آنها) باشد. آنها باز لبه شمشیر خود را برای رهبران مبارز طبقات مختلف تیز کرده اند.
 این خیال باطلی است که با حذف چند رهبر از گردونه مبارزه، همه چیز به کام شما خواهد شد! در شرایط کنونی از دل توده های طبقات مبارز به طور مداوم کادر و رهبر بیرون می آید. این را حذف کنید، یکی دیگر جانشین آن می شود. هزاران هزار ماهی سرخ در این وادی آماده پریدن هستند. این درختی است تناور با ریشه های عمیق در خاک که قطع هر کدام از شاخه های آن موجب رشد و نمو شاخه های دیگر خواهد شد.
 در تاریخ از شما بزرگ تر هم بوده اما با هزاران هزار کشتار نتوانسته حکومت های استبدادی را نگه دارد. شما که جوجه مستبدهایی بیش نیستید و چنانچه  دورهایی تازه از رشد جنبش فرا رسد و توده های زحمتکش و به ویژه طبقه کارگر را در راس آنها فرا گیرد، همچون حبابی تهی ترکیده و پخش و پلا خواهید شد! خلق از مستبدین انتقام خواهد گرفت و آنها را به سختی مجازات خواهد کرد.

هرمز دامان
نیمه نخست آبان 97
یادداشت ها
1-   پرواز بر فراز آشینانه فاخته، کن کیسی، ترجمه سعید باستانی، 1355

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر