۱۴۰۳ مرداد ۱۷, چهارشنبه

راهپیمایی کارگران واگن سازی پارس اراک در هشتمین روز اعتصاب خود


اعتراض و راهپیمایی کارگران واگن سازی پارس اراک در هشتمین روز اعتصاب خود دوشنبه 15 مرداد

 کارگران واگن سازی پارس اراک هشمین روز اعتراض صنفی خود را سپری می‌کنند.
واگن پارس اراک در حال حاضر ۱۱۷۰ کارگر دارد و قراردادهای خوبی برای ساخت واگن گرفته؛ تمام خطوط تولید آن فعال است اما به گفته‌ی کارگران، علیرغم تولید بالا، از مزایای مزدی کارگران کاسته شده و حقوق‌ها را گاهاً با تاخیر می‌پردازند 
شروع این دور از اعتراضات کارگران از پنج شنبه چهارم مرداد آغاز شد؛ در آن روز کارگران یک اعتراض مسالمت‌آمیز در محوطه کارخانه ترتیب دادند؛ نشستند و مشکلات‌شان را گفتند؛ اما شنبه که سر کار بازگشتند، چند نفر از کارگران ممنوع‌الورود شده بودند؛ همین مسئله، جرقه‌ای شد برای شروع اعتراضات در روزهای بعد. حالا کارگران واگن پارس اراک می‌گویند: ما با تبعیض و بی‌عدالتی مشکل داریم، با عملکرد مدیریت مجموعه مشکل داریم؛ باید شرایط این کارخانه و مدیریت آن تغییر کند.
 
*تعدادی از کارگران این شرکت، پیشتر در اعتراض به شرایط ساعت کار و جابجایی تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه با شنبه و یک‌شنبه به دلیل کمبود برق، روبروی ساختمان اداری شرکت تجمع کرده و از مدیرعامل خواسته بودند از اجرای این تصمیم جلوگیری کند. اما واکنش مدیرعامل به درخواست کارگران معترض این بود که یک روز بعد، از ورود  ١٢نفر از آن‌ها به کارخانه جلوگیری کرد. در پی اقدام مدیریت کارخانه، دیگر کارگران خطاب به «ملانژاد»، مدیرعامل کارخانه، گفته بودند: “چنانچه این تصمیم لغو نشود دست به اعتصاب خواهند زد.” اما مدیرعامل در پاسخ به کارگران با استفاده از الفاظی رکیک گفته بود: “هفت هشت نفر [واژه رکیک] را بیرون انداختیم و بقیه نیز در صورت ادامه اعتراض اخراج خواهند شد.
 
خواسته‌های کارگران
یک‌ساله شدن قراردادهای شرکت برای ایجاد امنیت شغلی کارگران
 پایان کار پیمانکاران
همسان‌سازی حقوق و مزایای کارگران با دیگر کارخانجات همجوار و گروه مپنا
رسمی شدن قرارداد کارگران و دست کم یکساله‌شدن قراردادها
بازگشت به کار همکاران اخراجی
 
نظرات کارگران از زبان یکی از کارگران واگن سازی پارس:
مساله‌ مهم‌تر، تبعیضی‌ست که در این مجموعه حاکم است. مثلاً روز زن به همسران مدیران پاداش چند میلیون تومانی می‌دهند. اما کارگران را جا می‌اندازند! بالاترین حقوقی که یک کارگر بعد از ۲۰ سال کار با اضافه‌کار دریافت کرده ۲۵ میلیون تومان بوده است؛ حالا اضافه کار را کم کردند. حقوق این کارگر ۲۰ میلیون تومان شده است. اما در عوض به مدیران، حق سفر و هزینه ورزش هم می‌دهند.
حتی در آخرین مورد، قراردادی با یکی از خودروسازی‌ها بستند و ۸۰ خودرو آوردند. ۷۰ خودرو برای مدیران و ۱۰ تا برای باقی پرسنل یعنی ۱۱۷۰ کارگر.
کارگران عصبانی‌اند چرا که ملانژاد در دوره مدیریت خود حتی اقدام به از بین بردن اتاقک‌های محل استراحت کارگران کرده بود و در حال حاضر آنها مجبورند  کف سالن کارتن و مقوا بیاندازند. 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر